Bezpečnost a pravidla
Zásady pro studentské účty/e-maily
Z důvodu zvýšení bezpečnosti a ochrany osobních údajů a informací našich studentů má každý z nich vlastní účet, vytvořený v doméně Klubu Slunečnice (pokud o to požádá), pro přihlašování se do virtálních učeben a dalších dostupných služeb a aplikací G Suite.
Každému studentovi, který o to požádá je zřízen studentský email ve tvaru PrijmeniJmeno.studen@klubslunecnice.cz.
Účet je k dispozici pro vzdělávací potřeby a komunikaci studenta s lektorem.
Tento účet bude mít studen po celou dobu, kdy bude navštěvovat některé aktivity Klubu Slunečnice, poté bude deaktivován.
Získáním tohoto studentského účtu studenti získávají možnost využití aplikací, které pro běžné uživatele nejsou dostupné nebo jsou jejich funkce omezeny.
Využití nalezneme např. u aplikace Google Classroom (Google učebna).
U cloudového uložiště Google Disk, kde úložný prostor je neomezený.
Komunikační nástroj Google Meet.
Přihlašování probíhá přes přihlašovací stránku do Gmailu. Přihlašovací údaje obdrží studenti a jejich rodiče od lektora.
V případě obnovy přihlašovacích údajů nás kontaktuje prostřednictvím emailu v zápatí této stránky. Nutno však psát z autorizovaného emailu uvedeného v systému Webooker.
Komunikace prostřednictvím studentských e-mailů je možná pouze v rámci domény Klubu Slunečnice, tj. e-mailové zprávy je možné odesílat a přijímat z adres klubslunecnice.cz
Se studentským účtem je zakázáno:
Registrovat se na sociálních sítích
Registrovat se v eshopech a jiných internetových službách (s výjimkou online služeb pro vzdělávání, které doporučí vyučující)
Nahrávat na sdílená úložiště, nebo žákovský Disk Google nelegální, nebo jinak závadný obsah
Rozesílat prostřednictvím studentského e-mailu nevyžádanou poštu
Zabezpečení a ochrana osobních údajů
Služba G suite je navržena tak, aby vzdělávacím institucím poskytovala bezpečnou a spolehlivou platformu pro jejich data, a proto vzdělávacím institucím nabízí lepší zabezpečení a větší spolehlivost, než bychom byli schopní svými prostředky zajistit.
Služba je nabízena neziskovým organizacím zdarma a je také zcela bez reklam, což znamená, že obsah není zpracováván reklamními systémy Googlu,.
Služba se řídí podrobnými zásadami ochrany osobních údajů, které zajišťují, že nedojde k nepatřičnému sdílení nebo použití osobních údajů umístěných do systémů společnosti Google.
Smluvní podmínky zajišťují, že výhradním vlastníkem dat je naše organizace (studenti, lektoři a zaměstnanci).
Služba přináší nejnovější technologie a některé doporučované postupy pro zabezpečení síťových aplikací a ochranu osobních údajů uživatelů.
Samotné služby G suite obsahují další funkce zabezpečení a ochrany osobních údajů, například výjimečné antispamové a antivirové filtry v Gmailu; výchozí přístup k G suite pomocí protokolu HTTPS (šifrovaný), blokování přenosu souborů EXE a další funkce.
Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google:
Obsah je náš: obsah G suite patří naší organizaci nebo jednotlivcům v ní. Nikoli společnosti Google.
Náš obsah nesledují: zaměstnanci Googlu získají přístup k obsahu, který ukládáme v G suite, pouze pokud jim k tomu administrátor z naší domény udělí explicitní oprávnění za účelem odstranění problému.
Náš obsah nesdílí: Google nesdílí žádné osobní údaje s inzerenty nebo jinými třetími stranami bez našeho souhlasu.
Obsah někdy kontrolují: z důvodů jako jsou například filtrování spamu, ochrana před viry nebo detekce malwaru. Systémy Google obsah procházejí také proto, aby umožnily činnost některých jedinečných funkcí, například výkonného vyhledávání v Gmailu nebo Dokumentech Google. Tento proces je zcela automatický a neúčastní se jej žádní lidé.
Hesla
Jelikož se jedná o přístup do studentských účtů na základě přihlášení se přes email, je důležité dbát na nastavení silného hesla. Vhodné heslo musí být pro dítě nebo rodiče zapamatovatelné s důrazem na doporučení, resp. pravidla pro zvýšení jeho síly. Doporučuje se heslo si nikam nezapisovat, neukládat a nikomu ho nesdělovat. Dále se nedoporučuje používat jedno heslo pro více služeb a přístupů. Více informací zde.
Silné heslo:
dlouhé heslo
používán různých znaků (velkých písmen, číslic),
nahodilost, nesourodost použitých slov (např. heslo tvořené čtyřmi náhodnými slovy je silnější než kratší složitější heslo tvořené s využitím nejrůznějších symbolů).
Slabší heslo:
krátké heslo,
velké první písmeno,
krátké číslo na konci,
náhrady písmen za číslice (5 místo ř, 0 místo písmena O, apod.).
Velmi slabé heslo:
krátké heslo,
primitivní heslo (např. 12345),
datum nebo jméno někoho blízkého,
běžné slovo.
Případě obnovy přihlašovacích údajů nás kontaktuje prostřednictvím emailu v zápatí této stránky. Nutno však psát z autorizovaného emailu uvedeného v systému Webooker.
Jak se chránit – rizika internetu obecně
používat aktuální antivir, antispyware, firewall,
pravidelně aktualizovat používaný operační systém a užívané programy,
používat silné heslo, nezapisovat, neukládat a nesdělovat ho,
nepoužívat stejné heslo pro více služeb,
neotvírat neznámé či podezřelé soubory, programy nebo přílohy poštovních zpráv,
k citlivým službám se připojovat pouze z vlastního počítače a nikdy přes neznámou wifi nebo z internetové kavárny,
řádně se odhlašovat ze služeb,
pravidelně zálohovat důležitá data,
uvažovat, které informace o sobě internetu poskytujete,
myslete na digitální stopu, kterou za sebou zanecháváte: pamatujte na to, že všechno, co o sobě na internetu jednou zveřejníte, může být použito jiným uživatelem úplně v jiném významu, s jiným úmyslem a v jiném kontextu, a to i tehdy, když už jste to dávno smazali.